mona matmästaren

Mona gav mig lite mattips via msn förut, och det blev faktiskt ganska gott. Riktigt utmärkt om man jämför med hur det brukar bli ^^  Och inte glömma så gjorde jag min första alldeles egna marinad! Fast chokladflingor är nog ändå godast.. För övrigt; söker en trevlig kille som kan laga mat ^^ Och om någon skulle ha förslag på snabb och lättlagad mat så är det hjärtligt välkomnat!

S: åh jag vet inte vad jag ska äta idag
M: vad finns i kylskåpet då?
S: ingenting, jag ska och handla sen ^^
M: vad har du ätit den senaste veckan?
S: öhm.. pastagratäng.. pasta med pastasås.. chockadflingor..
M: ööööh... får man slå ett slag för köttbullar, potatis o brunsås? det borde du nog klara av att laga..
S: nä, jag är sämst på att koka potatis, eller inte ungspotatis, den brukar bli god  ^^  fast jag är inte sugen på köttbullar, för jag tänker jämt att dom ska smaka som pappas men dom smakar inte alls så
M: köp en kotlett då.. lägg en i marinad å laga till den i ugnen med potatisen... å köp en god sås...
S: det skulle kunna fungera (:
M: man ska lyxa till det på fredagar... du vet väl hur man gör en god marinad?
S: *generad smiley*
M: soya+olja+alla kryddor du tycker om! massa krydda!.. annars smakar det inte nåt....
S: och sen kletar jag bara på det?
M: rör ihop marinaden i en burk... lägg i köttbiten.. pensla runt om å låt den ligga där tills du ska laga till den.. ju längre den ligger, desto godare blir det.... sen tar du kött biten å kör in den i ugnen...
S: hur länge ska den vara i ugnen? och hur varmt?
M: kör ungefär 200-250 grader.. i ca en halvtimme.... när du tror att den är färdig så ta ut den, skär ett snitt å om det kommer ut ROSA köttsaft måste den vara inne ett tag till... är saften genomskinlig är den färdig...
M: glöm inte att vända den nån gång så att stekytan blir jämn...
S: aha.. vad skulle jag göra utan dig mona?!
M: svälta antagligen
S: mjo, nått sånt.. eller leva på mina chokladflingor ^^
M: jo... det förstås... men hur roligt blir det i längden?
S: ^^   det är gott..
M: skulle du inte tröttna om sisådär en femtio år eller så?
S: nä, men jag hoppas att jag träffar en kille som kan laga mat ^^  gärna ganska snart egentligen..
M: hur många såna killar finns det i arvidsjaur då?
S: öhm..  inte en enda..
M: hmm.... ett alternativ är ju kontaktannonsen carro å jo skrev åt dej...
S: haha jo, det får nog bli att köra på den! ^^
S: man kanske skulle köpa glass!
M: glass går alltid ner!
S: typ magnum white.. och lite godis! 
M: mm
S: jag är hungrig! chokladflingor nästa
M: du är oförbätterlig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0