upside down in down under

Jag känner mig så girig; här sitter jag i mitt eget lilla hus på Nya Zeeland med en makalös natur och utsikt precis utanför fönstret. Jag har en bra värd-familj med, mestadels, snälla barn. Tak över huvudet och mat i magen liksom. Men just nu har jag hemlängtan, och det spelar ingen roll hur vackert det är här, eller hur änglalika barnen är, för jag saknar det jag hade. Jag saknar mitt liv. Jag saknar mitt jobb på Telia; att träffa Lina varje dag och ha henne på andra sidan skrivbordet, våra äventyr och lite smågalna påhitt. Att träffa Anneli som man bara blir glad av att se. Jag saknar alla andra vänner som också är kvar i Sverige, på andra sidan jorden, det är inte längre bara att skicka ett sms och ses en kort stund senare. Jag saknar kvällspromenaderna med Remus. Jag saknar systeryster och paps mat, och paps själv såklart. Jag saknar mamma och min kudde, att gå och lägga sig i sitt eget rum om kvällarna. En släng av gammal hederlig hemlängtan med andra ord. Men det går väl över, det här också. Igår när jag gick och la mig älskade jag allt som jag nu hatar. Men det är en ny dag imorgon, vi får hoppas att den är bättre.

Jag saknar alla där hemma, varenda en av er. Jag saknar dig, liksom.
Peace and peas, och simma lungt!


framme!

Hej folket! Känns som det vore dags för en lite längre uppdatering här nu. Kom som sagt fram till Auckland vid lunch i onsdags, tog lite drygt en timme att ta sig genom Customs. Kicki från förmedligen mötte mig på flygplatsen och vi for till hotellet och träffade några andra au parier, dock skulle alla vara uppe på norra ön. Hade orientation course till fredagen, och sen var det dags att hoppa på planet till Christchurch och därefter Queenstown. Inflygningen till Qtwn var nog den coolaste jag varit med om hittills, med höga berg på båda sidorna.

Felicia och barnen kom och mötte mig på flygplatsen och vi åkte hem till dem. Hände inte mycket mer spännande den dagen, var ganska sent när vi kom hem. De fick sina presenter, Pettsson och Pippi har gjort succé down under ^^ Igår var det typ 30-35 grader varmt, och vi gjorde en liten utflykt till Mataura river som delvis går genom deras farm! Caroline är typ the sweetest; "I'm going to put sunblock on your forhead because I don't want you to get cancer, that's not very good!" ^^
Naturen här är så sjukt vackert här att det inte går att förklara. Kommer lite bilder snart, men dem gör inte verkligheten rättvis. Jag sitter i min lilla stuga med en Cessna 180 strax utanför fönstret samtidigt som solen håller på att gå ned över farmen och bergen i horisonten. Jag blir lika förvånad varje gång jag tittar ut, för det känns som att mitt minne av utsikten är en förfinad bild av verkligheten. Kan det verkligen vara så vackert? Det är så mycket vackrare.

Nu ska jag sova, peace and peas folks!
Och hej då Hannah, hoppas allt är bra! ^^

i made it!

Framme i Auckland, allt ar asnajs! Typ 25 grader varmt och sol! Internettiden haller pa att ta slut, men ni kan lasa mer om resan pa resedagboken. Kommer en langre update har om nagon/nagra dagar, nar jag ar hos familjen! Ta hand om er, peace and peas folks!


noll!

Idag är dagen Sanna tar ett litet kliv på ett flygplan som tar henne runt stora världen. Typ. För er som är intresserade avgår planet från Arlanda vid 16:05 idag, Heathrow därefter, vidare mot Hong Kong och sedan Auckland. 27 timmars flygtid; yey! Väl i AKL blir det två dagars orienteringskurs med bla första hjälpen och lite sådant, och på fredag vid 14:00 lyfter planet från Auckland, via Christchurch och så ned till Queenstown där jag kommer träffa familjen Bowmar för första gången. Nervös? Är himlen blå liksom?! Dock börjar tröttheten ta över nu, känns som det är tusen saker kvar att fixa, men egentligen är det nog inte så mycket kvar. Kommer jag någonsin lära mig att börja packa i tid, och inte sista minuten? Nä, nu ska jag ladda GoGear:en med lite skön musik, sedan blir det sängen. Vi hörs down under, peace and peas folks, ta hand om er!

Förövrigt kommer jag inte kunna nås på mitt ordinarie mobilnummer då det blev billigare att skaffa Telenor. Dessutom har jag även skapat en resdagbok, som i första hand är tänkt till föräldrar och nyfikna släktingar som inte hör hemma på SanQaida, men ni är givetvis välkomna att läsa och kommentera där också!

två

Det var tyngre än jag trodde det skulle vara igår, att gå ifrån Telia. Tömma skrivbordet och säga hej då. Jag hade lätt kunnat sitta kvar där och jobbat hela natten bara för att slippa gå därifrån. Är glad att Anneli jobbade sent så jag kunde gå bort till henne en stund, sitta och andas lite. Det är som de säger; man inser inte vad man har förrän det är försent.

Idag blev det inte alls som planerat; Marcus blev sjuk och kunde därför inte träffas, och Josefin fick lite plötsligt provjobba på kvällen istället för dagen innan. Men med lite snabb omplanering kom jag och Emma W hemma till Josefin på dagen istället. Lite skitsnack, matlagning, kladdkaka, yatzy och mycket skratt - sådant som behövs ibland.

Jag fick även en present, de hade förstorat och ramat in favoritkortet från Englandsbesöket, så att jag inte skulle glömma bort dem. Haha, jag började nästan gråta! Klart att jag aldrig glömmer er, hallå liksom, med eller utan kort kommer ni båda ha varsin plats långt in vid hjärtat oavsett vart i världen vi befinner oss och hur många mil, länder och hav det är emellan!

Jag är ärligt talat rörd över alla som bryr sig. Jag fick böcker från folk jag jobbat med. Linas mamma Gaby hade gjort en jättefin berlock till mitt armband; en liten resväska i silver. För min skull. Ibland undrar jag vad jag har gjort för att förtjäna alla underbara människor jag träffat?!

IKväll har det inte varit lika social; har mest gått omkring med min GoGear i öronen och försökt hitta allt som ska med. Man kan väl säga att det har gått med varierad framgång. Jag har säkert glömt hälften, minst! Nu ska jag däremot gå och lägga mig och sova i min säng, för näst sista gången det här året. Peace and peas!

tre

Idag är sista dagen på Telia, i alla fall för den här gången. Bjöd i alla fall på min egengjorda tårta, den uppskattades och var ätlig, tur det! Känns ganska vemodigt och sentimentalt just nu. Även om jag tror att det kommer bli ett toppenår på Nya Zeeland kommer jag ändå att sakna Telia-livet Det här är jobbigare än jag trodde. Mina och Linas lite smågalna påhitt. Tack för den här tiden. Jag trodde inte att vi skulle ha så här kul och komma så bra överens soms vi har gjort. Och tänk att någon skulle gilla mina musiktips! Du är bäst, stå på dig (inga tomater!), och du ska veta att jag kommer sakna dig! Och Anneli, du är underbar och det vet du, kommer sakna dig också! Gud, nu känner man sig lagom sentimental. Nu ska jag jobba min sista timme och sedan städa skrivbordet. Tre dagar kvar. Om 72 timmar och 30 minuter sitter jag på planet till London. Shit, tiden går fort nu. Peace and peas folks!

fyra

Idag har jag:
- Jobbat 6 timmar
- Lämnat tillbaka mitt TS-kassetband pga repa
- Hittat TS-livbojen jag köpte i förra veckan för halva priset
- Haft sönder min mp3
- Köpt en ny liten behändig mediaspelare á la Philips GoGear
- Fått min nya, bruna, Nokia N78 som hittills verkar fungera
- Gått på promenad med killen
- Gjort två assnygga tårtor som jag ska bjuda på på jobbet imorgon

Och bara för att jag har fått tillbaka mobilen och nu kan ta lite bilder igen kommer nu en visuell sammanfattning för er som gillar sådant. Nu ska jag sova, peace and peas!

  


fem

Idag blev det halvdag på jobbet och packning på eftermiddagen. Började med att ta bort en tredjedel av det jag tänkt ta med och lade sedan ner det i väskan. Och visst rymdes det. Dock vägde väskan ett par kilo över tjugo (som är gränsen), och då var inte ens alla småsaker nedpackade. Packa upp, rensa ur och packa i. Efter det kom det i alla fall ned på 16 kg kläder och skor, lär väl bli en rensning till innan den slutgilltiga packningen. Men just nu är jag så trött på allt som har med packning att göra, att jag funderar på att ta med 10 par gummistövlar istället enbart för att det blir tjugo kilo och man slipper fundera, men det kanske blir lite för kallt om man ska gå ute och sen har jag inte heller 10 par gummistövlar. Handbagaget (á 7 kg) var också kul att provpacka (märk ironin). Visste ni att en väska innehållande ett stycke bärbar dator, två ganska tjocka böcker och ett flyg-headset med tillhörande fodral tillsammans vägen 6.5 kg? Men i alla fall. Mitt internationella körkort, nya SIM-kortet och Thomas Sabo-berlockerna kom idag, så det är avcheckat. Nu ska jag på promenad med killen, peace and peas!

sex

Vissa dagar går det bättre än andra. Ringde Nokia igen för typ hundrade gången. Fick prata med en norrlänsk kille, vad kan gå fel då liksom? Inte mycket, men det hann bli lagom rörigt innan allt var klart. Nu är i alla fall allting löst och de skickar en ny, brun, N78 idag som jag förhoppningsvis hinner få tills fredag. Jag skickar tillbaka den i blandade färger som jag fick och kommer dessutom få med ett större minneskort som kompensation för den fraktkostnaden. Det är najs. Slutet gott, allting gott liksom. Jag har även bokat klipptid samt varit på Forex och beställt pengar. Check, check, check. Six days, counting down. Börja packa lite ikväll kanske?

sju

Fredagskvällen började med middag på Världens Bar tillsammans med Malin, Elin, Emma A, Emma S, Emma W, Jo, Bella, Josefin och Caroline. Tack för att ni kom, ni är guld värda! Efter några trevliga, pratsamma och ganska högljuda timmar på VB for majoriteten hemmåt och det bar vidare till Palace med Josefin och Malin, där vi även mötte Jocke A och Mikaela, och resten av kvällen fortsatte lika trevligt som den börjat.

Resten av helgen var inte riktigt lika kul, utan bestod mest av att förbereda packningen. Om sju dagar flyttar jag till andra sidan jorden, och jag får bara ha med mig 20 kg packning (27 kg om man räknar med handbagaget). Hade jag varit smart nog att kolla upp det innan borde jag flugit via Los Angeles istället för Hong Kong, då får man nämligen checka in hela 46 kg baggage. Det är lätt att vara efterklok. Lite lätt pack-panik råder alltså för tillfället, men det löser sig väl det här med tillslut, och det går ju faktiskt att köpa saker där nere också. Det mesta av det andra känns det som att jag har koll på i alla fall; har bokat biljetten från AKL ner till ZQN, fixat en försäkring, väntar på att allt som är beställt ska komma (internationellt körkort, bankkort, SIM-kort etc.), medicalet damp ned i brevlådan idag och visum-ansökan är godkänd. Känns ändå som att det är tusen saker kvar att fixa. Jag borde gå till Forex och växla pengar till exempel. Göra listor på allt som ska göras. Göra listor på allt som ska packas.

Det här börjar bli flumt, jag borde sova. Jag ska sova. Jag har en adress på NZ. Peace and peas!

tio

Att hitta fram till Linköping igår gick faktiskt relativt smärtfritt. Fick lite problem då de byggde om rondellen jag skulle svänga i, så jag fick vända tillbaka. Gör om, gör rätt liksom. Undersökningen gick däremot utan problem, så nu är i alla fall mitt medical förnyat och plånboken en tusenlapp fattigare. När jag kom hem hade dessutom min reklamerade mobil återkommit, men självklart inte utan problem då de skickade fel färg, så dagen har ägnats åt att ringa fram och tillbaka mellan Nokias och Prispress kundsupport flertalet gånger utan speciellt mycket framgång, men nu har den senare av dem stängt så jag vet i alla fall vad jag ska göra på måndag... Humöret är nära botten, men börjar vända tack vare positivt tänkande; det finns faktiskt ingenting mer jag kan göra åt det idag, mp3:n är på rätt humör och spelar bara bra musik och dessutom har jag faktiskt hittat en clementin! Ljuset i tunneln idag är inget tåg utan kvällens utgång, det kommer nog bli askalas med tanke på sällskapet! Dessutom är det bara tio dagar kvar nu. 10! Läskigt, men det blir nog bra tillslut det med. Peace and peas!

elva

Igår for jag, Fille och Matilda till Tropicariet, askalas! Vi gick igenom hela uställningen två gånger och klappade rockorna i säkert en halvtimma innan de fått nog. Dessutom hittade vi Nemo och Maja-Piraya, och jag har köpt en liten resekamrat i form av en pingvin som numera heter Mafi. Idag är det jobb, igen, men det blir halvdag för jag ska iväg till Linköping för min flygläkarundersökning. Det ska bli spännande att försöka hitta dit, jag har insett att jag har noll koll gällande Linköping, men jag vet att mottagningen ligger på andra sidan parken brevid järnvägsstationen, vi får väl se hur det går helt enkelt...


fjorton

Weekend i Fjollträsk var riktigt trevligt. Inledde helgen med att stå och frysa ihjäl på perrongen eftersom tåget var 20 minuter försenat. Hamnade brevid en österrikare som firat nyår i Edsbruk men nu skulle flyga hem igen. Jag övertalade honom att åka upp till norrland nästa gång han besöker Sverige ^^ Träffade resten av familjen K på Centralen, därefter en kall öl och chili på Texas innan vi for till hotellet. Lördag och dag på stan. Köpte en plånbok från Björn Borg för halva priset och sista boken i Twilight-serien samt ett fia-spel och boken Do you know Pippi Longstocking? som ska bli paket till barnen Bowmar. Lite senare blev det hockey på Hovet och vi fick se det vi åkt dit för; HV71 när de vann över DIF. Efter det blev det middag hos Mia och Patric, som förövrigt förlovade sig när de var i New York och snart blir herr och fru Meyer. Sen kväll men mycket trevligt. På söndagen blev det lite mera stad innan vi for hemmåt igen. Nu blir det promenad med killen, och sen ska söka visum och skriva ansökan för ett internationellt körkort. Två veckor kvar. Peace and peas folks!


arton

Och så var det gamla året avslutat och ett nytt påbörjat. Nyårsafton spenderades i Eskilstuna hos Emma W tillsammans med Josefin, Malin, Lagnemyr, Jocke A, Johan A och Johan K. En lagom galen kväll med trevligt folk och sjukt mycket skratt är nog en ganska bra sammanfattning av kvällen. Även årets första, och förhoppningsvis sista, nära-döden-upplevelse avklarades redan en halvtimma in på det nya året då vi undkom en missriktad raket med två meters marginal, så vi hade i alla fall turen på våran sida. Det bara hoppas på att det stämmer; att så som nyårsafton var kommer resten av året att bli, för i så fall kommer 2009 att bli ett riktigt bra år!

RSS 2.0