flygning all over the inlägg

Den här veckan har det varit riktigt fint flygväder. I måndags fick jag flyga mitt första instrumentpass med HJH, det var förvirrande! Man satt där med hooden och såg bara instrumenten, så kändes det som att man flög rakt fram men när man kollade på horisontgyrot så låg man och svängde, och när man låg och svängde visade det sig att man ibland flög rakt fram. Lagom yr i skallen landade vi och jag stack iväg på ett EK-pass direkt efter. Ut- och inpasseringar (Raven-Abborträsk). Och jag flög inte vilse, fast jag måste erkänna att jag inte hade exakt koll på vart jag var hela tiden, men jag visste i alla fall att jag inte var inne i R-området och det var ju tur.

På onsdagen blev det ytterligare ett EK-pass, även detta ut- och inpasseringar, men Rönnberg-Deppis denna gången. Och vilken flygning! För det första hade jag koll på kartan från början till slut, det är inte ofta det händer. Kulan låg i mitten, jag höll höjden, övningarna gick topp och vädret var blå himmel och strålande sol. Livet är allt bra härligt i det blå. Eftersom Schroeder (som flög S-PI) låg i samma område hade vi några småkonversationer på skolans frekvens för att hålla koll på varandra, de andra som hört oss hade skrattat och funderat på om vi verkligen hade koll på varandra och oss själva för den delen;
"S-PA från S-PI var befinner du dig?"
"3500ft över Laukerberget.. ..typ"

Sen när jag skulle in och landa fick jag först väntläge, därefter plats och sedan höger (istället för vänster) medvind bana 12 som jag inte har landat på speciellt många gånger, men det gick bra det med.

Idag blev det sidvindslandningar med DOE. Den flygningen gick också bra. Fast det blåste en del och var ganska turbulent. Men det är lite småkul det med ibland, man får jobba lite mer med både gas, sid- och skevroder. Och två riktigt bra landningar fick jag till också. Han tyckte också att jag var bra på både checklistor och radion, och att jag "kämpade på bra i vinden". 4-4:a på passet i alla fall!

Förövrigt var det CAVOK på alla METAR i torsdags, Micke skrev ut sidan och skulle rama in den. Och jag klarade (äntligen) MET-provet idag; 97%.


image2
Sidvindslandningar bana 30; 26013G23

image3
Sen fick vi besök av fyra militärhelikoptrar

image4
Påväg hem med AVRO:n; strax efter starten från LYC

informationssamhälle

Jo ringde igår. Han hade inte kollat sin mail och därför missat det jätteviktiga mailet jag skickat till honom. Så efter att ha predikat om att vi faktiskt lever i ett informationssamhälle och att det är viktigt att hålla kontakt och allt vad jag nu svamlade om så insåg jag att en officiell blogg vore kanske en bra idé. Så nu finns SanQaida som blogg. Sen beklagade jag mig över all otur jag råkat ut för sedan jag kom upp till Ajr igen efter lovet. Ärligt talat; det kan alltid bli värre, tro mig, för det har det blivit varje dag nu. Vi konstaterade också att han och jag aldrig skulle kunna bli ett par eftersom vi bråkar för mycket, även om småsaker. Fast jag gillar Jo ändå, även om vi tycker olika om nästan allt. Efter en halvtimma nobbade han mig för att kolla på Lyxfällan, det var elakt. Men vi kommer ju träffas på söndag, och då blir det fest. Han och hans källa skulle till glasbanken idag. Jo berättade också ett riktigt Sanna-skämt som jag skrattade mycket och länge åt;
"Vad är det för vatten i ett vattenpass?"
"Rakvatten!"

image1
Jag har för övrigt denna underbart fina bild på mig och Jo som bakgrund på datorn just nu

RSS 2.0