"...eller skit i det"

Trots vädret blev det en hel del fluget idag, fick logga 3,4h på två pass, vilket inte är helt fel. Första flygningen blev lite nödrepetition med Kent (som jag även flög andra passet med). Han är sjukt bra och fokuserar mer på att sakerna man lär sig ska fungera i verkligheten istället för att göra allt enligt boken. Man lär sig i alla fall sjukt mycket.

På lunchen diskuterade vi tvåornas radioprat. Och visst, det är inte så lätt i början, men ändå. Efter att ha tagit upp en hel del exempel på folk som börjar prata när andra sänder, pratar väääldigt långsamt etc;
Freijs: "Sen var det någon som sa typ 'kommer in via Abborträsk 3500' och transponder.. eller skit i det''
Jag: "Det var jag.." ^^
Det är inte bara tvåorna som gör fel, även om det inte händer oss lika ofta.

Vid två var det dags för nästa flygning. Vi åkte till Suddesjaur för att köra kortfältslandningar, men när vi gjorde överflygningen var det en massa renar på banan, så då var det bara att vända tillbaka igen. Kent: "Arvidsjaur tornet, S-PF, om det finns plats skulle vi gärna vilja komma tillbaka och göra några bedömningar* i varvet på grund av renar" ^^ När vi kom var det två i varvet och ganska många som skulle in och landa, för vädret var inte speciellt bra; regn och dålig sikt. I alla fall blev lite lustiga varv så Kent svor lite och sa "Kan inte vädret bli sämre så alla landar och vi får göra några riktiga bedömningar någongång!" Tillslut fick vi till några snygga varv och landningar i alla fall.

Och på tal om renar så var det en helikopter som vallade renar idag! Haha, fatta vad coolt att åka omkring i en helikopter och valla renar ^^

När vi sedan landat och skulle tanka och ställa in planet i hangaren igen fick jag känna på hur det är att vara airliner och få allt serverat ^^  Hann i princip bara stänga av motorn vid tankanläggningen innan Robert, Peter och Patrik börjat tanka planet medans jag och Kent hade en liten debriefing. När det var klart taxade jag planet till hangarporten och kort därefter, dvs än en gång innan jag hunnit kliva ur, kom Skyttmon, Norberg och Robert och puttade in planet, riktigt soft, och tilläggas ska också att det regnade ute  ^^

När allt var klart i hangaren skrev jag mitt OPP*-prov och fick 90% på det, så det har varit en riktigt bra dag idag. NAV* på fredag däremot. Känns inte lika bra. Det är den största av böckerna, och självklart, ska vi ha prov på hela boken. It sucks but shit happens.
 

*Bedömningar; man drar helt enkelt av motorn till tomgång och bedömmer sig ned
*OPP; Operational Procedures
*NAV; Navigation

Kommentarer
Postat av: Caroline

haha, jaa du Sanna :)alla gör fel ibland

2007-09-13 @ 19:43:40
URL: http://MusicStar.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0