OBT och PFI på C172RG

Nu är vi inne på tredje skolveckan och har nyss haft vårat första prov. Teknisk kurs i C172RG*. OBT* på 39 frågor, max 3 fel. Visserligen open book-test, men det är ändå lätt att göra misstag när man ska in i tabellerna, eller råkar läsa fel någonstans. Fick i alla fall 94%, så jag är nöjd. Efter provet gick vi igenom PFI:n* med en av lärarna. "Och så bromsklossarna, de kan sitta lite löst, men så länge ni inte går iväg med dem i handen är det lungt.." Det lät ju säkert  ^^

Sen är mitt paket från CDON halvt försvunnet efter att förut varit försenat. Det skulle kommit i förra veckan, och det står att det har levererats, men icke. Men man skulle vänta med att göra av sig tills efter fjorton dagar så jag får väl vänta ett tag till.. Och det är därför din present inte har kommit än älskling, så du kan ta det lungt för jag har inte glömt varken det eller dig!

Sen ringde paps för någon timme sedan också. Han avslöjade att han postat ett paket till mig idag. Jag har vissa misstankar på vad det kan innehålla med tanke på att han och systeryster var på Cloetta i förra veckan ^^


Och på Jo's begäran kommer en liten ordlista till alla förkortningar:
*C172RG = Cessna 172RG, skillnaden från vanliga C172R är att man bland annat kan fälla in landningsstället och ställa om vinkeln på propellerbladen och lite mer.
*OBT = Open book test, i det här fallet fick vi har våran POH (Pilot Operating Handbook) som innehåller allt man behöver veta om planet; vilket bränsle som ska användas, hur lång start- och landningssträcka man behöver, vikter, farter och allt vet vad.
*PFI = Pre Flight Inspection, kontroll man gör innan varje flygning för att se att allt är som det ska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0