träsk-nav

Idag var det flygväder och flygdag, inte illa ^^  Först skulle jag flyga NDB med SST, men jag hade inte gjort andra instrumentpasset och eftersom man måste göra den innan så körde vi på den istället. Men när vi taxade ut upptäckte vi att turn cordinatorn (som behövs vid IR-flygning) var ur funktion fast SST sa att den kanske fungerar när vi har startat, så vi ställde upp och startade men inte fungerade den. Fast som tur var fanns det en plats kvar i varvet så vi körde TGL (touch & go landings) istället, det är kul! ^^

På eftermiddagen blev det nav2:an EK. Norrmannen släpte mig. På briefingen innan gav han mig lite goda råd, bland annat "om du tappar bort dig och allting går åt skogen så har du ju gps:en"  ^^  Men jag tappade inte bort mig, börjar faktiskt bli lite småhaj på kartan. Fast nu är det ju inte så mycket snö kvar, och det är ju inga vägar eller påfarter att hålla reda på heller, eller hur Emma? ^^  I alla fall har jag upptäckt att det finns väldigt många träsk här, bara på navven hade mer än hälften träsk-namn. Navrundan gick i alla fall från ESNX (ajr flygplats) till Deppis, sen vidare mot Bastuudden, Långträsk, Storträsk, Sandträsk, Abborrträsk och så tillbaka till ESNX igen.

Kollade lite på kartan sen föresten, här är några av de träsk-ställen jag hittade på en cirka 3x3dm bit av kartan; Renträsk, Holmträsket, Mellanträsk, Bröträsket, Huvträsk, Bredträsk, Gråträsk, Gäddträsk, Melakträsket, Bänkerträsk, Metträsk, Grundträsk, Skatträsk, Myrträsk, Stensträsk, Svanträsk, Djupträsk, Småträsk, Finnträsk, Melsträsk och Degerträsk. Fast mitt favoritnamn på kartan, trots att det inte är ett träsk, är Nörd-Svene berget! ^^

        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0